hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > همدان| پای لنگ نظارت

همدان| پای لنگ نظارت

بیش از ۵۰۰ خانه مسافر غیرمجاز در همدان فعالیت می‌کنند و رشد روزافزون تعداد آن‌ها بیانگر آن است که مصوبات پیرامون ساماندهی این مراکز همچنان روی میزها مانده و خبری از توفیق در این زمینه نیست. 

کافی است دقایقی با خودرویی که پلاک آن مسافر بودن در شهر همدان را نشان می‌دهد از دور میدان باباطاهر همدان، چراغ‌قرمز، میدان عاشورا و برخی دیگر از ورودی‌های شهر همدان تردد کنید تا مطمئن شوید آنچه امروز در خیابان‌های اصلی شهر همدان و از کارتن به دست‌ها در خیابان‌های منتهی به میدان باباطاهر تا کاغذهای به دیوار چسبانده مرکز شهر مشاهده می‌شود همگی دال بر وجود خانه مسافرها و سوئیت‌های بی‌شمار در این شهر است که این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا این خانه مسافرها از خدمات مناسب بهره‌مند هستند و یا حتی مجوز فعالیت برای آن‌ها صادرشده است؟

شناسایی ۵۸۷ واحد خانه مسافر طی بررسی میدانی در استان همدان

در همین خصوص معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان از شناسایی ۵۸۷ واحد خانه مسافر طی بررسی میدانی در استان همدان خبر داد و گفت: نظارت‌های دوره‌ای و موردی بر خانه مسافرهای همدان انجام می‌گیرد.

علی خاکسار با تأکید بر اینکه از سال ۹۰ تا ۹۴ در استان همدان به‌تناوب در زمینه ساماندهی خانه مسافرها اقداماتی انجام‌شده اما ازآنجاکه خانه مسافرها جزء تأسیسات رسمی گردشگری سازمان میراث فرهنگی نبود اگر هم اقدامی درزمینهٔ ساماندهی برای آن‌ها انجام می‌گرفت تنها بنا بر اساس تکلیفی بود که دستگاه‌هایی خاص و مرتبط با گردشگری داشتند، گفت: به دلیل این‌که خانه مسافرها در آن سال‌ها جز تأسیسات گردشگری رسمی ما نبود، این اقدامات به سرانجام خاصی نرسید.

او با اشاره به اینکه سال ۹۴ خانه مسافر به‌عنوان یکی از مصادیق تأسیسات گردشگری با تائید هیئت‌وزیران رسمیت یافت و به‌موجب آن، خانه مسافرها نیز مثل مهمان‌پذیر، هتل، هتل‌آپارتمان و خانه‌های بوم‌گردی به‌عنوان تأسیسات گردشگری رسمیت یافتند، گفت: خانه مسافرها به‌عنوان یکی از آیتم‌های اقامتی مصوب و دستورالعملی برای ساماندهی خانه مسافرها تبیین و به استان‌ها ابلاغ شد.

او بابیان اینکه در این ابلاغیه به استان‌هایی که خانه مسافرهای آن فعال بود تکلیف شد که یک مجری استانی داشته باشند تا این مجری استانی با مجری ساماندهی خانه مسافرهای کشوری ارتباط داشته باشد، گفت: همدان در راستای اجرای این دستورالعمل ابلاغی یک مجری استانی انتخاب کرد و پس‌ازآن اقداماتی در راستای ساماندهی این مراکز انجام‌شده است.

نمی‌توان تک‌تک خانه مسافرها را با یک مأمور زیر نظر داشت

معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان بابیان اینکه باید قبول کرد که نمی‌توان تک‌تک خانه مسافرها را با یک مأمور زیر نظر داشت، گفت: همچنان فرصت اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی برای خانه مسافرها وجود دارد کما اینکه طبق تأکیدات استاندار همدان مبنی بر ساماندهی خانه مسافرها، مالکان فاقد مجوز باید نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند. او بابیان اینکه با متخلفان برخورد خواهد شد، اضافه کرد: در حال حاضر ۵۳ خانه مسافر در همدان دارای مجوز هستند و از طریق مدیریت سامانه پذیرش می‌شوند. خاکسار بابیان اینکه تاکنون ۴۵ واحد خانه مسافر در استان همدان پلمب شده است، گفت: برای ۱۲۰ مورد پرونده تشکیل و افراد به اماکن معرفی شدند. معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان بابیان اینکه از مجموع ۵۸۷ واحد شناسایی خانه مسافر در استان همدان تنها ۵۳ خانه مسافر از سوی میراث فرهنگی همدان مجوز فعالیت دارند و مابقی فعالیتی غیرقانونی دارند، ابراز امیدواری کرد: این معضل به‌زودی رفع شود.

تعداد خانه مسافرهای غیرمجاز رو به افزایش است

مدیر مؤسسه گردشگری مجری ساماندهی خانه مسافرهای همدان نیز بابیان اینکه متأسفانه در کنار خانه مسافرهای مجاز، تعداد خانه مسافرهای غیرمجاز نیز در همدان رو به فزونی است، گفت: برای مقابله با خانه مسافرهای فاقد مجوز همدان تاکنون اقدامات زیادی صورت گرفته اما اقدام اصلی و مقابله با آن‌ها در دست ما نیست چراکه بررسی موضوع بر عهده مقام قضایی، دادستانی و فرمانده انتظامی است. سجاد آروانه بابیان اینکه قانون مقابله با خانه مسافرهای فاقد مجوز وجود دارد اما اجرای آن از جانب مسئولان جدی گرفته نمی‌شود، گفت: البته مسافران هم باید برای ثبت محل اقامت و البته اسکان به سامانه خانه مسافر مراجعه کنند تا از این طریق از ورود به خانه مسافرهای فاقد مجوز جلوگیری ‌شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد